Wednesday, December 5, 2012

AKU RINDU ZAMAN KANAK-KANAKKU!!

Bismillahirrahmannirahim..

Yes,aku sangat-sangat rindu akan ketika itu..ya zaman kanak-kanak adalah zaman terbaik bagi kita semua..pada waktu tu kita memang tidak ada apa2 masalah..yg ada di fikiran hanyalah utk bermain dan berseronok sahaja..mak marah ke,ayah marah ke,itu semua bukan penghalang utk berseronok..hehe

seriusly,mmg rindu sangat2 zaman kanak-kanak..dlu semua benda aku main..aku yg dilahirkan dalam keluarga yg sederhana dgn suasana kampung,memang sangat2 seronok..mcm2 yg pernah aku main..antaranya aci kejor,polis sentri wan tu jaga polis mati pencuri jaga,main getah,main tuju selipar,roundes,main bola tin,lawan pemadam,main bola guna pembaris n pensil picit,main yoyo,gasing,layang2,galah panjang,masak2,pejabat2,cikgu2 n mcm2 lagi la..seriusly mmg sgt2 best..

tapi antara semua tu yg plg feveret ialah main bola tin..aku n kwn2 main kt skola agama rakyat..disebabkan kami main sgt2 bising,hari2 kami kena marah dgn ustazah..time tu ada 2 org ustazah yg ajar..ustazah lazizah n ustazah (opss xingat)..bukan stakat ustazah..org kg yg duk dekat dgn skola agama rakyat tu pun marah..siap ada yg dtg serang lagi..pak cik tu dh arwah skrg ni..biasala,budak2 main bola tin mmg bising,klu xbisng,bukan main bola namanya..hehe

itu klu kt skola agama rakyat,klu kt skola rendah plak prmainan feveret ialah main bola dgn pembaris n pensil picit..aku rasa korang pun pernah main..buat tiang gol kt hujung meja then letak bola kecik(kertas) kt tengah padang(meja),pastu letaklah pembaris kt hdpn bola tu..pastu gerakkan pembaris dgn menggunakan bhgian blkg pembaris..huhu mmg seronok..lagi pengalaman yg paling xbleh aku lupa ialah bila aku main aci nyorok dlm kelas..time tu darjah 5...first time main dh kantoi dgn cikgu..time tu aku bru nk menyorok dalam almari..bru nk masukkan bdn,tiba2 ada org cuit blkg badan aku..aku tepis la..ish..dia cuit lg..aku bertambah geram,toleh ke belakang,tgk2 cikgu bm time tu(cikgu kamaruzaman) tersenyum manja dkt aku..hahahaha..aku pun senyum manja jela..nk wat camna dh kantoi..hukumannya,kena duk kt luar kelas pastu pegang telinga kwn2 yg main jugak pastu buat ketuk ketampi..abis kena duk luar,kena pggl masuk dlm balik,then kena tampar byk kali dgn kedua2 belah tgn cikgu...(xsakit pun sbb cikgu buat laju2 n slow2)..hehehe

bila petang plak,biasanya akan main bola sepak..ala2 bola kampung...seriusly mmg seronok...atau pun aku n kawan2 yg lain akan main galah panjang,roundes n tuju selipar...ketiga2 prmainan ni mmg wajib main la..kalau main tuju selipar tu standardnya mesti ada yg menangislah..bukan apa,undang2 buat sendiri..then akan ubah2..bila team kita kalah n asyik team lawan ja yg jalan,mmg sakit hati..sebab main tuju selipar bleh gaduh satu kg tau..huhu dahsyat2

begitulah zaman kanak2 aku yg kebanyaknnya berlaku di parit,perak..seriusly aku sangat2 rindu zaman kanak2..rindu kawan2 dulu..rindu utk bergelak ketawa n seronok2..hehe..
*rindu utk mendengar panggilan "Assalamualaikum,Ami jom main.." daripada kawan2 time kecik2 dlu..hehe

1 comment:

  1. Zaman kanak kanak adalah Zaman kegembiraan walaupun ada juga saat saat pahit
    Namun kepahitan tidak dapat mengatasi kegembiraan
    Rasa nak balik ke Zaman kanak kanak
    Untuk menebus semula kesilapan yg dibuat dan menikmati kebahagiaan masa itu

    ReplyDelete