Tuesday, August 10, 2021

 Merenung Langit Ilahi


Hobi aku dari kecik adalah melihat langit..terutama pada waktu malam..dulu waktu zaman kanak2, setiap malam Almarhum abah akan bawa aku dan adik2 naik motosikal, ronda2 kawasan kampung..dan aku akn tgk ke langit dan melihat bulan..


"abah, abah, tengok tu bulan ikut kita laa" kata aku dgn sgt teruja. Arwah abah akn ketawa kecil. Adakalanya abah akan terangkan. Setiap malam aku akn ckp benda yg sama. "bulan tu ikut kita laa" ๐Ÿ˜ƒ


Dan hobi tu berterusan hingga meningkat dewasa..waktu tinggal di asrama lagi laa kerap..bila rindu atau homesick mula laa tgk langit.."wahai bulan, bintang sampaikn lah salam rinduku pada keluarga" huhuhu merapu zaman skola


Bila di ipg pun sama..cuma aku dh ade geng waktu tu..ada satu malam tu,waktu di Masjid Biru, Perlis..aku dan 2 roommate aku duduk di kerusi batu di luar masjid..kmi tgk langit malam bersama2..sambil cerita impian masing2


"aku pada umur sekian2 kalau boleh nak bla bla bla bla " masing2 ceritakn impian masing..termasuklah aku..byk yg dirancang dan diimpi untuk menjadi realiti.


Alhamdulillah, kini hampir kesemuanya menjadi realiti. Ada yg belum terrealisasi. InsyaAllah Allah telah aturkn yg sebaiknya. Kita hanya mampu merancang, tapi Allah menentukan segalanya.


Dan hobi ini berterusan hinggalah kini. ๐Ÿ˜ƒ. Gambar diatas adalah kenangan ketika aku menunaikan ibadah Umrah. Duduk berteleku di hadapan Kaabah sambil melihat langit yg cukup2 indah. Pada waktu itu, air mata terlalu mudah mengalir. Segala memori2 indah brsama insan2 yg aku sayang ditayangkn dlm ruang minda. Dan satu persatu ujian2 yg pernah menimpa dtg menerjah. Apakah aku sabar? Apakah aku redha? Apakah tindakan aku betul?


Betul, insaf seinsafnya. Aku insan biasa yg terlalu byk kekurangan. Dan aku insan biasa yg fitrah nya sama seperti org lain. Aku merancang itu dan ini. Ada banyakkkk nikmat yg Allah kurniakan. Cuma disebabkn kekurangan yg sedikit itu akan sering disebut2 orang. Adakala aku rasa tak kisah dan tak ambil hati. Tapi entah, ada masanya hati aku terlalu nipis dan koyak apabila kekurangan itu disebut2, disindir2 bahkan ditertawakan. Maaf, ini kekurangan aku.


Tapi satu jaa yg aku pegang, apa shj yg org kata, yg baik2 tu kita pegang sebagai bekalan..apa2 pun doakan utk aku ya ๐Ÿ˜Š


Ini pula kenangan semasa di Masjid Nabawi, Madinah. Juga antara moment terindah dalam hidup aku. Waktu gambar ini diambil, ni malam terakhir aku di Madinah sebelum esoknya bertolak ke Mekah untuk menunaikan ibadah Umrah..rasa sayu sangat malam tu. Aku memang balik lambat ke hotel. Lewat malam jugak. Selain beriktikaf di Masjid Nabawi dan menziarahi Makam Rasulullah, aku juga ambil masa utk brjalan2 di sekeliling Masjid Nabawi sambil melihat keindahan langit bumi Madinah. Aku pergi umrah tu seorang diri, jadi memang aku akan buat semua benda yg aku suka.


Salah satunya melihat langit ni laa..waktu ini aku duduk di kerusi batu di luar Masjid Nabawi. Banyak keajaiban yg Allah tunjukkn..kenangan yg trlalu indah dan akn terus segar dlm ingatan..


InsyaAllah bersambung...

1 comment:

  1. Dua tempat yg sentiasa dirindui utk bertemu kembali.

    ReplyDelete