Sunday, August 28, 2011

satu pagi di pasar besar parit

assalamualaikum semua!...emm hari ini adalah hari ke 29 Ramadhan.Ini bermakna hari ini adalah hari terakhir puasa.Jadi seperti kebiasaannya Pekan Parit akan mula 'jam'..tambah pula hari ini adalah hari isnin,dimana ada pekan sehari..mula jam 7 pagi sampai la 12 tgh hari...jadi semua orang parit serta saudara mara mereka(mcm aku bkn org parit plak)hahaha akan berpusu-pusu ke pekan parit...beli itu la,beli ini la..macam2

pagi ni kira sahur last la dlm bulan Ramadhan tahun ni..mak aku kejutkan aku kul 4.15am lagi..emm memang awal..tapi aku bgn kul 4.40am..huhuhu biasala tu...anak jantan la namanya..hahaha...jadi sebelum aku ke masjid untuk solat subuh,mak aku dah pesan untuk aku belikan santan di pasar besar parit(besar la sangat!)hahaha..
ni dia pasar parit..(gambar amik dlm tenet ja)
Jadi lepas2 subuh tu aku terus bergegas ke pasar parit..konon2nya ingat orang xda la pagi2 buta ni..jadi aku dengan penuh semangatnya terus memecut laju motosikal bapa aku punya..sampai2 ja aku terkesima sebentar..astaghfirullahal azim..ramainya beratur..hahaha sangkaanku meleset 100%..emm nak wat camna,kena beratur panjang jugak la..huhuhu..mak cik kiah ada,pak man ada,opah asmah ada,kak siti ada..hahaha semua adala...semua datang sebab nak beli santan ja...barang yang paling berharga waktu musim raya ni..ada yang beli 4kilo,5kilo,10 kilo...uh jenuh aku menunggunya..aku nak beli sekilo je pun...haha..tapi nak wat camna,first come first serve..datang lambat lagi..hahaha

sambil duk beratur panjang tu,sempat la jugak aku perhatikan ragam orang2 parit...yang penjual sibuk dengan susun ikan2,ayam2,daging2 n macam2 lagi yg nak diniagakan,manakala pembeli2 ni sibuk membeli barang..yg sisuami beli santan dan si isteri beli ikan,sayur2 n lauk2 lain...dah bahagi tugas masing2..bagus2 pengurusan yang sistematik..hahaha

ni baru di pasar besar parit,belum lagi kat pasar sehari lagi..confirm lagi banyak ragamnya...aku cadang nak beli baju raya hari ini..kalau ada yg berkenan dihati,aku beli..klu xde,xdela baju raya..hehehehe..


No comments:

Post a Comment