Tuesday, May 17, 2011

Bilik yang kemas.....=)

"Bersih itu separuh daripada iman".Ini adalah hadis yang dah sering kita dengar.Dah beberapa kali juga khatib solat jumaat membicarakan tajuk tentang kebersihan ni.Ya,sebagai seorang pelajar di IPG dan tinggal di asrama kita memang x lepas dari "bilik yang kemas" atau yg sebaliknya.Tapi daripada pemerhatian aku di IPG ni,kebanyakan pelajar lelaki memang x menjaga biliknya.Kalau dah bersepah tu,memang bersepah betul2.Sakit mata aku tengok.Dan termasuklah bilik aku sendiri.Aku memang dari dulu x suka bilik yang bersepah.Benci gilerr.Tapi yela,kadang2 kita sibuk sangat2 sampai x sempat nak kemas bilik.Tapi biarlah berpada2 juga.Janganlah sampai bersepah sangat.Salah seorang pensyarah aku ada cakap(nama x ingat),salah satu cara untuk mengetahui seorang itu manusia/khalifah/ketua yang baik adalah melalui katil tempat dia tidur.Kalau katil dia dah macam 'tongkang pecah' confirm dia seorang yang teruk.Kalau kadang2 xpela,tapi kalau dah setiap hari x kemas katil,memang teruk la.Kadang2 sakit mata kita tengok.Walaupun katil kita xde la kemas sgt,tapi biarlah berpada2.Aku juga menilai seseorang itu melalui kebersihan dirinya.Kalau diri sendiri pun x terurus,janganlah berangan nak uruskan orang lain.huhuhu(emo sikit).
*AKU TULIS NI JUGA ADALAH UNTUK MENGINGATKAN DIRI AKU SENDIRI JUGA.....=)
                                                  GAMBAR DIATAS SEKADAR HIASAN

16 comments:

  1. tepat skali spt apa yg dickpkn oleh pesyarah itu..ade peribahasa turki, “singa itu diketahui hebat atau tidaknya ia, daripada rupa tempat tidurnya!”...sama kan mksudnya kalu ditafsirkn? aku pun memang menilai org itu melalui thap kebersihan mereka..kalu luaran je nmpk kemas/cantik tp blik mcm tongkang pecah apa gunanye?

    ReplyDelete
  2. bella:gambar diatas sekadar hiasan ja,bilik hg kemas ka?hahahahahaha
    bebot:yes,that's right...kebersihan itu penting,jika nak pilih suami nanti,pilih la yg bersih...tips berharga dari aku ni..huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. haha..thanks la safuan ye..aku memg kesah dgn kebersihan ni..hihi..yg smoking tu confirm2 tlak awl2 lg..(aku tdk tahu dia pembersih ke tdk..kalu tgk dr luaran tu mcm la..tp yg btulnye xtau..huhu)[ini blik kamu kn?hik3]

    ReplyDelete
  4. ni keadaan bilik sebelum dikemas..hahahahaha
    xde la,ni bilik kami pas kami renovate..karpet n cadar kami bli skali..ikut tema bilik...hahahahaha

    ReplyDelete
  5. bkn gmbr ni dh lame ke?hihi..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. ish.. korang ni.. kan en safuan dah kate,

    "salah satu cara untuk mengetahui seorang itu manusia/khalifah/ketua yang baik adalah melalui KATIL tempat dia tidur.Kalau KATIL dia dah macam 'tongkang pecah' confirm dia seorang yang teruk"

    so, maksudnye di sini, TEMPAT TIDUR tu yg KENA bersih dan kemas.. yg tengok tempat laen yg agak kurang kemas tu bwat ape.. kah3~

    ReplyDelete
  8. betul tu bebot...huhuhuhu
    x sangka isu ni agak panas..huhuhu

    ReplyDelete
  9. oh.maafkan sy en.safuan..sy tdk b'mksud utk memanaskn isu ini..

    bailah en.capix..sy terima itu..TMPT TDUR itu, yakni KATIL itu kna bersih & kemas..so pastikn ye..jgn bersih saja..kemas juga..hehe

    ReplyDelete
  10. bebot:ish xde papa pun la...isu xde la h0t sangat..hahahaha

    ReplyDelete
  11. hihihihi
    kih kih kih kih
    huhuhuhu
    j0m ketawa bersama...=)

    ReplyDelete
  12. jom!ketawa blh menyihatkan..tp jgn lebih2..bisa dikatakan gila..wahahaha

    ReplyDelete
  13. biar org kata kita gila,asalkan diri kita sendiri bahagia bila ketawa...huahuahuahuaha.......(cam dah lari dri topik asal ja)skema sat..hahahaha

    ReplyDelete
  14. xpe skema kjap je..haha..haila gak weh kita gelak tp org ckp x btul..haih..haru biru..huhu

    ReplyDelete