Friday, May 6, 2011

Pilihan Raya Ketua Kelas dan Penolong Ketua Kelas PISMP Semester 2 RBT B:SEBUAH ANALISIS

Alhamdulillah,kembali lagi utk mencoret sesuatu dalam blog ini.Coretan kali ini adalah berkaitan dengan Pilihan Raya Ketua Kelas PISMP Semester 2 RBT B yang baru dijalankan 2 hari lepas iaitu pada 5/5/2011.Suatu tarikh yang menarik dan insya Allah membawa berkat.Terdapat 8 orang yang telah dicalonkan bagi merebut kerusi Ketua Kelas dan 12 calon untuk merebut kerusi Penolong Ketua Kelas.Kesemua calon yang bertanding adalah mereka yang masih belum memegang jawatan2 yg dipertandingkan.Jadi berikut adalah sebuah analisis dari kacamataku.
Baiklah untuk jawatan KK,semua calon yang bertanding adalah calon lelaki.Kesemua mereka mempunyai kelebihan dan kelayakan masing-masing sbgai seorang pemimpin.Baiklah,kita mulakan dengan calon feveret yang dikatakan mampu menewaskan pencabar2 yang lain.Beliau ialah Muhammad Farhan Bin Abdul Karim.


ya,gambar diatas adalah gambar beliau.Seorang yang ceria dan cute.hahaha.Dia juga adalah salah seorang peminat game dan juga anime2.Mintak je game apa2 kat dia,insya Allah dia ada.huhuhu.Dia dikatakan mampu menewaskan pencabar yg lain dalam merebut jawatan KK adalah kerana sifat dia yang ceria.Pada sem leas,dia hanya kalah tipis sahaja daripada pemenang kerusi KK pada sem lepas.Jadi dia mampu untuk 'mengganas' sekali lagi pada sem ini.Dia juga dijadikan calon feveret kerana dia seorang yg komited serta berpandangan jauh.Sesuai dengan jawatan yang ditandinginya.Ok calon feveret yang seterusnya ialah Muhammad Silmi Shaari.
yg serius tu adalah silmi
       ok,siapakah silmi?dia berasal dari Serdang,Kedah.Dia kini memegang jawatan sebagai Bendahari kelas.Jawatan yg aku pernah pegang sebelum menjadi KK.Adakah sejarah akan berulang??huhuhu sama2 kita nantikan.Dia dikatakan calon feveret kerana ye lah,bendahari kan satu jawatan yg sgt glamour.Sape yg pegang pasti akan jadi glemer.Ye lah,jadi ceti memang glemer.Org akan igt sampai mati.hahahaha.Selain itu dia juga adalah Pengarah Program Pengurusan Gerko ke Pulau Langkawi yang baru je lepas.Jadi dari program tu,dapatlah lihat gaya kepimpinannya.Demokrasi + autokratik sikit.dari pandangan aku la...huhuhu.Adakah dia akan menang?tewaskan Farhan?sama-sama kita nantikan...Ok calon feveret yang seterusnya adalah orang penang.Siapa lagi kalau bukan Zul Fikri.

Seorang yg sgt rajin dan suka wat lawak.Kawan baik dia nama Song.hahahaha.
Pandai cakap cina tapi dialek melayu punya.Suka brgambar dan iterframe kt mana2 la.hahahaha.Mempunyai kelayakan utk menjadi pemimpin yg baik.huhuhu.



Ok yang seterusnya pula ialah Muhammad Asyraf.Berasal dari Taiping perak.Sekolah di Edward.Salah sebuah sekolah premier di perak.Dia seorang yg agak pendiam dari segi luaran,tapi klu dh rapat,dia mmg sporting.Ok,knape dia bleh jadi calon feveret?mgkn sbb kependiaman dia tu.Lagipun dia mmg tajin wat kerja.Ni gambar dia.Yang baju coklat tu.


Ok yang seterusnya pula ialah Naim Syahmi Shahrudin.Seorang yang paling pendiam dalam kelas.Tapi aku tengok dia seorang yang sgt ceria di luar.Pandangan aku trhadap dia adalah dia ni seorang yang tegas.Jika ada sesuatu yang dia x suka,maka dia akan kata yg dia x suke.Kira dia seorang yang berterus terang lah.Bagus la bagi aku.Mungkin kerana ketegasannya itu telah mempengaruhi plajar2 yg lain utk mengundi dia.Wallahualam.Ni gambar dia
Ok calon yang seterusnya pula ialah Baieth Rahmani.Nama yang cukup sedap bagi aku.Dia adalah pelajar paling popular dalam kelas RBT B.Mempunyai suara yang macho dan sesuai menjadi dj radio.(Kata Pn Mozlina).Dia seorang yang sanagt2 happy go lucky serta relax.Jangan kelam2.relax sudah.hahaha.Dia adalah Pengarah Program Projek Komuniti RBT B.Jadi kepimpinannya dapat dilihatlah ketika dia memimpin program ni.Layak jadi KK/PKK.huhuhu.

Ok yang seterusnya pula adalah Shahrul Fazli.Budak dari Kamunting.Sekolah di Taman Tasik,Taiping. Sebelah sekolah aku la.huhuhu.Sekarang ini(ketika taip ni la)dia adalah wakil JPP bagi kelas kami.Dia menang tanpa bertanding.Dia seorang yang sgt rajin dalam kelas kami.Kerja yang dia buat slalu dapat pujian dari pensyarah.Yela budak rajin,mm patut la dpt pujian.ye tak?.Dari segi kepimpinan,ada nampak gaya pemimpin yang baik.Memang ada bakat.Sekarang ni dia MC sebulan sbb kaki retak pas jatuh tangga(sama2 doakan dia cepat sembuh).Ni dia
Ok calon feveret KK yang terakhir pula adalah Mohamad Hakim Bin Zakaria.Adik beradik ngan aku.Anak Zakaria.hahahaha.Hakim ni pun jenis yang sangat ceria.(semua budak RBT B mmg ceria).Budak kelas lain cemburu ngan aku sbb dpt classmate yg ceria2.Alhamdulillah syukur aku.huhu.Hakim ni adalah bekas Timbalan Kem Komandan BIG Fasa 1 kami.Jadi gaya kepimpinannya terserlah ketika dia memimpin kami.Walaupun ada beberapa kekurangan,tapi dia mampu mengatasi kekurangan itu.Contohnya dari segi komunikasi.Sebelum dia jd Tim. Kem Kom,aku cam x yakin je ngan dia sbbkn kemahiran komunikasi dia.Namun setelah 4hari di berada dibawah kepimpinan dia,alhamdulillah dia dah banyak berubah.Bagus2..ni dia.
Kesimpulan yg dapat aku simpulkan untuk jawatan KK ini adalah,persaingan yang sengit berbanding sem lepas.Jika sem lepas,walaupun KK menang dengan undi yang tipis,tetapi dia berjaya mendapat undi yang melepasi 8 undi.Namun tahun ini apa yang berlaku adalah pertandingan yg sgt2 sengit.Yang menang juga mendapat undi yang tipis.Hanya berbeza beberapa undi sahaja.Namun yang menang ni juga adalah calon yang dijangka2 menang.Siapakah dia?SATU PERSOALAN:ADAKAH SEJARAH AKAN BERULANG DIMANA BENDAHARI KELAS DIAMANAHKAN UNTUK MENJADI KETUA KELAS SEPERTIMANA YANG BERLAKU KEPADA SAFUAN?ATAU ADAKAH CALON YANG KALAH TIPIS PADA TAHUN LEPAS AKAN MENCIPTA KEJAYAAN PADA CUBAAN KALI INI?ATAU ADAKAH ADA CALON LAIN YANG AKAN MENEWASKAN CALON2 FEVERET UNTUK MENDUDUKI KERUSI EMPUK KETUA KUMPULAN?SAMA2 KITA NANTIKAN KEPUTUSANNYA...=)







BAIKLAH,YANG BERIKUT PULA ADALAH ANALISIS BAGI JAWATAN PENOLONG KETUA KELAS.
Calon feveret yang pertama adalah Tiara Balqis.Classmate aku sejak dari Form 4 lagi.Aku dah pernah cerita tentang dia dalam post yg sebelum ni.Kenapa dia jadi feveret ek?pertama kerana ketika ini(waktu taip ni) dia adalah Setiausaha kelas.Jawatan yang dipegang dia adalah jawatan yang menyerlahkan kepimpinan dia.Aku sbgai KK merasa senang bekerja dgn dia sbgai s/u.Beberapa tugas telah diberi kepada dia sbgai s/u.Antaranya adalah menyiapkan Kehadiran pelajar bagi setiap kelas untuk setiap pensyarah.Selain itu dia juga adalah bekas Bendahari agung BIG Fasa 1 kami.Jadi memang dia agak menyerlah la.Nak tengok gambar dia sila baca post yang sebelum ini.=)
ok,calon feveret yang seterusnya pula adalah Nor Azzati.Seorang yang sgt tegas dan garang.Buatlah perangai ngan dia.hahaha.Aku pernah panggil dia singga.hahahaha(jahat gak aku ek?)hahaha.Dia seorang yg sgt2 jarang balik rumah(vise versa)hahaha.Pantang ada cuti,pasti dia balik.hahaha.Apa2pun dia juga seorang yg sgt2 happy go lucky.Seronok sembang ngan dia.Dia pernah gak jadi s/u kelas sebelum ni.Ni dia


Calon feveret yg seterusnya utk jawatan PKK adalah Nor Amira.Sorang yg memang suka ketawa.X dapat nak halang dia dari ketawa.Setiap masa dia akan gelak kecuali ketika sembahyang,mendaki bukit,makan dan berak.hahahahaha(jangan marah ye).Dia adalah Ratu Kolaborasi kelas kami.Ini menunjukkan bahawa dia memang seorang yang sangat rajin.Lagi satu setiap slide p0werp0int yg dia buat mmg berkualiti tinggi.Warna warni dia buat.Ni dia.

Ok calon PKK yang seterusnya pula adalah Siti Hajar.Budak Manjoi,Ipoh.Ni gamb0 dia.
Dia adalah bekas bendahari kelas selama 2 semester.Kira pemegang jawatan bendahari yang paling lama la sebelum jwtn tu bertukar tgn.Dia juga pernah menjadi s/u agung Kem Rekreasi di Gua Kelam,Perlis waktu kami di PPISMP semester 2 dulu.Jadi dia memang rajin la.Dia ni juga suka komen straight.Takda berlapik lgsung.Kalau aku x suka,maka aku x suka la.Kata dia lah.Dia ni sama juga macam budak kelas aku yang lain.Sangat periang dan ceria.Dia gak rajin wat assignment.Tu yg sronok dapat satu kumpulan ngan dia.hahahaha.Untuk jawatan PKK ini,kesemua calon KK juga bertanding utk jawatan ini.Jadi berlaku persaingan yang sangat2 sengit untuk merebut jawatan PKK ini.Aku lihat persaingan ni tersgt2lah sengit.Sangat2 sengit berbanding sem lepas.Penyandang jawatan ni skrg menang tahun lepas dgn undi yang agak besar,tapi tahun ni disebabkan persaingan yg sgt2 sengit,maka yg menang mendapat undi yg rendah sedikit berbanding tahun lepas.Apa2 pun aku dah tahu siapa PKK sem depan.huhuhu.SATU PERSOALAN:ADAKAH SEJARAH AKAN BERULANG DIMANA SEORANG SETIAUSAHA AKAN MENJADI PKK SEPERTI MANA YANG BERLAKU KEPADA NURUL HUSNA?ATAU ADAKAH CALON YANG BUKAN FEVERET BERJAYA MENEWASKAN CALON2 FEVERET UNTUK JAWATAN INI?SIAPAKAH DIA?SAMA2 KITA NANTIKAN KEPUTUSANNYA...=)


*APA2PUN AKU SANGAT2 BAHAGIA BERADA DIDALAM KELAS INI.AKU PERCAYA APA YANG ALLAH BERIKAN PADA AKU,ADALAH YANG TERBAIK.AKU BERSYUKUR,ALHAMDULILLAH.KEPADA SESIAPA YANG ADA TERASA HATI DENGAN TULISAN AKU INI,AKU MENYUSUN JARI SEPULUH MEMOHON AMPUN DAN MAAF.AKU HANYA MENULIS BERDASARKAN PANDANG SISI AKU.MUNGKIN BETUL DAN MUNGKIN SALAH.....=)




6 comments:

  1. adoi..statement yg last tu bwt aku lemah wan oii..huhu.jgn le...plizzz =(

    ReplyDelete
  2. jgn lemah,terimalah hakikat ini awal2 bahawa suatu hari nanti anda akan brgelar PKK juga akhirnya.Mungkin sem depan.hahahahaha
    abis la ko tiara,byk keje kena wat...hahahaha

    ReplyDelete
  3. wooooiiii hang kutuk aku... brani no hang... hahaha

    ReplyDelete
  4. aku memang seorang yang berani..hahahahaha

    ReplyDelete
  5. ada kat atas tu,sebelum atie..=)

    ReplyDelete