Thursday, August 25, 2011

merokok:sudah-sudahlah merokok tu,berhentilah!

assalamualaikum semua...=)

hari ini tergerak hati untuk menulis pasal merokok ni.Kenapa ek?aku sebenarnya dah lama x tahan dengan golongan perokok ni.Kenapa?sebab mereka adalah golongan yang mementingkan diri sendiri.Diorang yang merokok,kita yg x merokok ni plak yg lebih terdedah kepada penyakit..x pasal2 jadi perokok pasif..mak kawan aku salah seorang mangsanya..dapat penyakit jantung berlubang..sebab kes selalu terhidu asap rokok..suami dia x merokok,tapi dapat asap tu bila keluar rumah..pi kedai ka,pasar ka,padang bola ka,tempat joging ka,semua penuh dengan perokok...

rasanya semua orang dah tahu hukum merokok adalah haram..Ramai ulama berpendapat sedemikian..Hanya segelintir sahaja yang mengatakan hukumnya makruh......tapi kenapa orang masih nak merokok ek??dah hebat sangatkah sampai berani nak lawan hukum Allah??(aku ulang kata2 ustaz aku ja)

apa yang bestnya merokok ek??kebanyakan rakan2 aku yg merokok ni kata bila merokok ni diorang akan rasa tenang..tenang la sangat(sebut dgn nada betul),,boleh release tension la..emm macam2..aku pernah tanya kawan aku ni,kalau tension ni memang dah xde cara lain untuk luahkan perasaan tu ke?ce cari alternatif lain..beriadah ka atau cara yang paling bagus ialah dekatkan diri dengan Allah..mengadulah pada Allah..insya Allah,Allah akan makbulkan doa kita..yakinlah!...ustaz aku dulu ada pesan,satu cara untuk kita hilangkan ketagih merokok ni ialah dengan selalu dekatkan diri pada Allah,dan banyakkan ucap kalimah "lahaulawallahkuwatailabillah"..insya Allah ketagih tu akan hilang...

aku pernah merokok ka?yup,pernah sekali..itupun hanya satu hisapan sahaja..satu hisapan pun dah buat aku batuk dan rasa mual2..eee geli...emm,kenapa sahabat2 aku yang masih merokok tu,hentilah2...selagi anda x cuba untuk berhenti,selagi itulah ketagih tu xkan hilang....Ingat satu pesanan,kuatkan iman dalam diri untuk melawan nafsu kita..ingat Allah tidak suka kepada orang yang merokok ni..Firman Allah:" 
“ Jangan kalian lemparkan diri kalian dalam kehancuran” (Al-Baqarah : 195)
atau bleh rujuk disini ataupun disana ataupun kat sini pun boleh aku x beranilah nak buat fatwa sendiri..just baca n fikir2kanlah sendiri.......

kadang2 kita duk mengeluh kenapalah doa aku ni x dimakbulkan?pasai apa ?pernah x kita terfikir,nak ke org bantu kita dalam keadaan kita buat benda yang orang tu x suka..agak2 nak x org tu tolong??kita berdoa dalam keadaan mulut kita kita makan benda yang haram..makan dalam keadaan sedar dan rela plak tu...emm sama2 kita fikirkan...

*aku tulis ni pun untuk memperingatkan diri aku sendiri gak...takut2 kalau2 aku terjerumus nanti,dapatlah juga aku peringat diri n baca balik N3 yg aku tulis ni...arap dapat beri manfaat buat semua.....=)

No comments:

Post a Comment