Tuesday, October 2, 2012

BERSABARLAH~

Bismillah...

Alhamdulillah,aku baru sahaja selesai menyelesaikan amali elektrik dan elektronik..aku dah cuba yang terbaik,dan kini ku serahkan segalanya kepada Allah.

Sedikit coretan untuk hari ini,

Ya,kadang2 Allah akan uji kita dengan memberi apa yang kita paling benci atau xsuka..seperti contoh,aku xsuka rokok,perokok dan perbuatan merokok..bukan apa,setiap kali aku terhidu bau asap rokok,secara automatik kepala aku akan berpusing2 dan akan menyebabkn muntah,seriusly aku xtahan dengan asap rokok..bukan itu shja,malah aku akan mengalami sakit kepala yg amat2 sangat..dan ia menyebabkn selera makan aku untuk sehari hilang mcm tu shja..xtau pasal apa,sakit apa pun xtau..hehe

Dan disebabkan itu,aku jadi benci pada rokok,perokok dan perbuatan merokok.Namun apa yg berlaku pada aku,orang2 disekeliling akau adalah perokok dan begitu juga orang2 yang aku sayang..ramai yang merokok..mungkin ini ujian untuk menguji kekuatan dan keteguhan iman serta prinsip aku..aku mmg xleh benci perokok/org yg merokok itu,tapi aku hanya mampu utk membenci perbuatan merokok tu..betul,kadang2 kita rasa sgt2 xtahan dgn situasi itu,namun apa yg perlu dilakukan adalah bersabar.Jika kita bersabar dengan ujian Allah,insya Allah,Allah akan bantu kita.Yakinlah!

Begitu juga dengan bersih dan kemas.Betul,aku sangat2 benci perbuatan dan orang yg langsung xtahu untuk menjaga kebersihan dan kekemasan diri..AKU BUKANLAH TERLALU BERSIH DAN KEMAS,namun tolonglah untuk jadi sedikit kemas..bukan untuk siapa pun,untuk diri sendiri juga..Ya,memang selalu aku xtahan bila tengok keadaan yg xkemas ni..serabut kepala tengok..lagi2 bila aku dalam keletihan,bila tengok ja keadaan tu,seriusly aku mmh rasa nak marah ja dan kecewa yg amat sangat..TOLONGLAH,jadilah seorg yang kemas,walaupun tidaklah terlalu kemas,namun bagilah supaya ia tidak menyakitkan mata orang lain yg tengok..

Namun demikian itulah ujian yang Allah berikan.Ujian untuk menguji tahap kesabaran dan keimananku.Ya,iman aku betul2 lemah,dan aku bersyukur dengan ujian2 ini.Sekurang2nya ia menyebabkn aku lebih dekat dengan Allah.Bila Allah uji,semakin banyak kita akan berdoa pada Allah dan semakin kuat keyakinan kita kepada Allah...

*aku bukan bajet baik/alim,namun inilah diriku..ramai yang tdk suka,namun aku redha sahaja..AKU ADALAH AKU..hehe poyo gilerr..

maaf,jika ada yg xsuka dengan post ini,satu pesanan sahaja...
*belum tentu benda yang kita suka itu adalah baik untuk kita dan belum tentu benda yg kita benci itu buruk untuk kita..apa2pun muhasabah diri selalu dan dekatkan diri dengan Sang Pencipta~


2 comments:

  1. awk. . . erm so awk sabar je la ek ?? sy sme mcm awk. . benci sgt2 ngn rokok. . . :(. . xpelah Allah akan balas kezaliman dorg tu, Allah akan pelihara kite yg bersabar. . . . btw, rokok is bertentangan ngn ajaran islam

    ReplyDelete
  2. bersabar adalah yg sepatutnya..tapi jgan risau,insya Allah semua itu ada hikmahnya..setiap ujian yg Allah berikan ada hikmah disebaliknya dan ujian yg diberi juga adalah ujian yg sebenarnya mampu utk kita hadapi,cuma diri sahaja yg kena yakin dan kuat..:)

    ReplyDelete