Saturday, June 16, 2012

kawan,sahabat dan teman~

Bismillah...
Alhamdulillah beberapa hari kebelakangan ni merupakan hari yg cukup membahagiakan aku..sebab ape?sebab aku dapat berjumpa dengan sahabat lama yang dah lebih 12 tahun x berjumpa...walaupun sekadar berjumpa di laman muka buku,tapi bagi aku,itu sudah mencukupi..dah lama kot xjumpa/bertanya khabar...kali terakhir berjumpa time darjah 3..hujung tahun

dan manusia itu bernama Mustafa Ramlan..kawan baik dan paling rapat aku time zaman kanak-kanak riang dulu..hu3...ari2 main sama2...pagi2 jumpa kt sekolah(sebab satu kelas)..kami selalu keluar makan rehat sama-sama..kawan baik la katakan..tapi klu kami bergaduh(gaduh bdk2,merajuk sekejap ja),kami xmakan sekali la..makan duduk jauh2..ha3..dan kebanyakan aktiviti di sekolah,kami buat sama2..skali la dengan kawan2 sekelas yang lain

abis time skolah,kami jumpa lagi di sekolah agama rakyat..SAR Nurul Ehsan,Kampung Tengah,Parit,Perak..sekarang ini,sekolah agama rakyat ni dah xwujud dah..sudah dirobohkan..seriusly aku sgt2 sedih..dan kt SAR inilah tempat yang lagi seronok..sebab ape?sebab kt sinilah kami akan main apa2 sahaja yang kami suka..antaranya main tuju selipar,main sepak tin,main tutup tin,main bola dan macam2 lagi..dah jadi macam rutin,hari2 ustazah mesti akan marah kami sebab kami main bising sangat...dan dah banyak kali berlaku peristiwa orang kampung yang duduk berdekatan dengan SAR kami akan datang mengamuk...ha3...tapi kami main time rehat la..time mengaji quran/belajar kami akan fokus la(fokus la sangat).ha3..memang seronok sangat dapat bersekolah kt situ..

abis ja SAR,biasanya aku akan dtg bertandang ke rumah kawan aku si mustafa tu(biasala,bdk2 mmg muka xamalu sikit)..kami akan main lagi..ha3..tapi kadang2 kami akan buat kerja sekolah time tu,itupun sebab kena tegur dgn mak/kakak2 kawan aku tu..sebab kami asyik main ja..kerja sekolah xnak buat..haha..dan antara kerja sekolah yang aku ingat kami buat bersama adalah berkaitan dengan operasi lazim.."lazimkan nombor 3 dengan 7"..itu antara soalannye(ye kot)

dan begitulah seterusnya,boleh dikatakan setiap hari kami akan main dan buat aktiviti bersama...tu yg jadi kawan paling rapat tu..hu3..dan ditakdirkn pada hujung tahun 2000,mustafa dan keluarga berpindah..sebelum berpindah,kami duk tukar2 alamat la...dan komunikasi kami yang terakhir adalah sepucuk kad raya dari mustafa dan adik dia,udin..hu3..dan itulah komunikasi kami yang terkahir..lepas dari tu terus lost contact..dan selepas tu,aku sentiasa berdoa agar aku dapat dipertemukan dengan dia balik(selepas tengok cikgu aku berjumpa dgn kawan baik dia yg dah lost contact berpuluh tahun)sebak tengok..hu3

dan ditakdirkan pada awal bulan enam utk aku cari di laman muka buku..dalam dua hari pertama,bila aku taip nama dia,memang xdapat..fb orang lain yang muncul..nasib baik aku teringat nama salah seorang adik beradik dia..borhan..in mind aku,aku ingat yg borhan ni adik dia..so bila cari tu jumpa la..tapi tgk gmbr cam orang yg dewasa..siap bermisai lagi..xkan kot..dan aku tgk2 la fb dia tu..fb dia ni diprivatekn..so xbyk yg aku leh tgk..dan tiba2 aku terjumpa ada beberapa komen yg mention nama mus..dan aku apalagi,terus add borhan ni...dalam masa beberapa jam,barulah dia approve aku..lepas ja dia aprove tu,aku terus tgk friend dia,dan akhirnya aku jumpa fb seseorang yang bernama mustafa ramlan..terus aku add..dan fb dia ni pun sama,private..so mmg xleh nk tgk byk benda la...dalam beberapa jam pas tu,baru di approve,lepas2 ja dia aprove,aku terus search2 fb dia..tgk info n gambar..tapi info tu xmembantu..gambar ada,tapi x byk..tgk pun aku xcam sangat..yela dah xjumpa 12tahun..muka pun dh berubah..dah matang..hu3..so,aku terus bukak chat n terus tanya..mula2 mmg dia xingat..tapi bila aku ungkit balik cerita2 lama barulah dia ingat dan akhirnya dia kata "ye,akulah mustafa yang ko kata tu"..Ya Allah betapa bersyukurnya aku time tu..gembira sangat2 sebab dapat jumpa balik..hu3

itulah,kawan yang sejati,memang kita akan ingat selama2nya..hu3 ayat poyo

sekian sahaja pemerepekan utk hari ini..hu3..:)


No comments:

Post a Comment