Thursday, March 29, 2012

peliharalahlah solat kita....~

Bismillah......

hemmm sudah agak lama tidak menjengah peti surat...walaupun surat2 yang inginku tulis banyak,tapi disebabkan kesuntukan masa dan kesibukan,aku x dpt nak menulis surat-surat tersebut.Dan Alhamdulillah,kini aku diberi kekuatan untuk menulis sepucuk surat buat semua........

Beberapa hari yg lalu,aku telah dimaklumkan bahawa terdapat beberapa(masih pada jumlah yg agak ramai) rakan baik aku yang selalu meninggalkan solat.....bila dengar tu,ya,aku sangat-sangat sedih...rasa sedih tu betul2 membuat aku terdiam..ya,aku terdiam...selama ini memang aku x pernah nampak mereka ke surau..kecuali jika ada sesuatu program yang mewajibkan mereka turun...solat mereka aku x pernah nampak la,sebab masing2 aada bilik masing2...so,aku ambil pendekatan husnuzhon la....walau mereka x sembahyang di surau,mungkin mereka sembahyang di bilik..

Namun tatkala dimaklumkan yg mereka selalu sangat tinggalkn solat,terutamanya subuh,ia betul2 menyentak aku...aku jadi xtau nak cakap apa...sesungguhnya aku ni bukanlah seorang yang baik,aku sangat2 jahat,banyak dosa yang aku dah buat..

Namun hanya satu sahaja pesanan aku..JANGANLAH sesekali kita meninggalkan solat kita..kerana sesungguhnya amalan pertama yang akan disoal di akhirat nanti adalah solat kita..jika baik solat kita,maka baiklah amalan kita yang lain...

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya ibadah yang pertama kali dihisab di hari kiamat kelak adalah sholat, jika sholatnya baik, maka baiklah seluruh amal perbuatannya, dan jika sholatnya buruk (cacat), maka akan rusaklah seluruh amal perbuatannya.” (HR. Thabrani).

ustaz aku ada memberi analogi seperti berikut....kita ini bagaikan sebuah pohon..akarnya adalah akidah kita,dan batang pokok adalah solat kita dan manakala dahan-dahan,ranting-ranting,daun-daun,bunga-bunga,buah-buah dan lain2 adalah amalan2 kita yang lain.....jika batang pokok kita rosak/rapuh/berulat sudah tentu pokok itu akan tumbang dan mati....dan bila batang pokok sudah mati dan ditebang,maka sudah tidak bergunalah daun2,ranting2 n lain2 tu...kesemua itu tidak akan dikira.....jadi samalah sepertti dengan diri kita...jika kita x solat,belum tentu amalan2 kebajikan kita yang lain akan dikira oleh Allah...masya Allah...

semoga Allah memberi hidayah serta petunjuk kepada diriku sendiri dan sahabat2ku untuk sentiasa melaksanakan perintahMu Ya Allah....amin

No comments:

Post a Comment