Monday, January 2, 2012

kisah mak cik dalam bas

BISMILLAH
 beberapa ari lepas aku naik bas dari ipoh ke parit..di takdirkan Allah untuk aku duduk di sebelah seorang mak cik yg aku agak dalam lingkungan 60 tahun ke atas...seorang mak cik yg sgt2 peramah

mula2 kami bertaaruf la....mak cik ni adalah  mak cikgu aku di SMKIS dulu...byk benda yg kami sembangkan sepanjg perjalanan hampir sejam tu

dan topik yg paling lama kami sembang ialah tentang pengalaman mak cik tu menunaikan umrah di Tanah Suci Mekah..mmg seronok dgr dia cerita...dia ni dulu kerja cleaner je..anak2 ramai..ramai yg duk kutuk dan hina dia disebabkan pekerjaan dia tu..bagi dia,ADA AKU KESAH!!...."kalau mak cik layan hinaan diorang tu,mak cik juga sakit hati..jadi lebih baik mak cik x layan ja...lagipun nak,mulut orang mana kita nak tutup..dah mulut diorang,biarkan kt dia la..yang penting kita bersabar,insya Allah Allah akan tolong kita"kata mak cik tu..huhuhu

sepanjang perjalanan tu aku hanya menjadi pendengar yg setia..huhu(teringat zaman2 jadi kaunselor x berbayar dulu)hahaha....

berkat kesabaran dan kesungguhan mak cik tu cari rezeki,Alhamdulillah dia dikurniakan anak2 yg berjaya dlm hidup...dan doa dia selama ni utk menunaikan umrah dan haji dimakbulkan Allah..duit hasil penat lelahnya selama ini digunakan utk menunaikan haji...

"waktu tu nak,mak cik xtau nak kata apa,mak cik bersyukur sangat2 sebab Allah makbulkan doa mak cik..kalau fikir logik,mana mampu mak cik nak pergi ke Mekah,Yela,belanja utk pergi sana pun byk..tapi tula,kitakena byk2 berdoa pada Allah..insya Allah dia akan makbulkan,percayalah"..kata mak cik tu lagi

pastu mak cik tu ada gak cerita pengalaman dia menunaikan umrah selama sebulan dalam bulan Ramadhan yg lepas..dia pergi seorang diri(suami dia dh meninggal kot sbb dia lgsung x cerita pasal suami dia)..."memang seronok buat umrah dalam bulan Ramadhan nak,rasa lain sgt klu buat dlm bulan tu.Waktu disana,semua orang berlumba utk beribadah,x mcm kt tmpat kita,orang berlumba2 utk pi bazar ramadhan ja.Dan Alhamdulillah sepanjang disana segala urusan ibadah mak cik dipermudahkan oleh Allah.Lagi satu,kalau kita berpuasa disana,kita x rasa haus..kita rasa cam biasa ja walaupun cuaca kat sana sangat panas"kata mak cik tu lagi...


*dan byk lagi sbnrnya cerita mak cik tu,aku x larat nak tulis...huhu
terima kasih mak cik(x sempat tanya nama)...mak cik telah memberi 1001 inspirasi dalam hidup saya..apa yg dialami oleh mak cik sebenarnya hampir menyamai dgn apa yg aku alami...semoga doa2 aku selama ini akan dimakbulkan oleh Allah..amin...MEKAH AL-MUKARRAHMAH,nantikan kemunculanku(insya Allah)..=)

No comments:

Post a Comment